Tepav: Perakendecilerin Gelecekteki Satış Beklentileri Yüzde 11,4 Azaldı
Türkiye ekonomiPolitika Araştırma Vakfı’nın (TEPAV) Ocak ayı verilerine göre perakendecilerin önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentileri bir önceki aya göre yüzde 11,4 azaldı.
TEPAV bugün Ocak ayı perakende güven endeksi (TEPE) verilerini açıkladı. Buna göre Ocak ayında perakende inancında yüzde 2,3’lük artış olmasına rağmen iş durumunun kötü olduğunu ve geleceğe yönelik beklentilerinin önemli ölçüde azaldığını belirtenler oldu. TEPAV tarafından 5-30 Ocak tarihleri arasında gerçekleştirilen anketin sonuçları şöyle:
“PERAKENDE GÜVENİ GEÇEN AYA VE GEÇEN YILIN AYNI AYINA GÖRE ARTIRDI: TEPE, 2023 Ocak ayında bir önceki aya göre 2,3 puan, bir önceki yılın aynı cirosuna göre ise 3,2 puan arttı. Bu artışa rağmen negatif görünümünü koruyarak -8,6 puan kazandı. ZİRVE fiyatlarındaki aylık değişimde son 3 ayda gidişat göstergesindeki 22,9 puanlık yumuşama etkili oldu. Öte yandan mevcut stok seviyesinin normalin üzerinde olduğu yönündeki 4,8 puanlık değişim endekse olumsuz yansıdı.
PERAKENDECİLERİN ÖNÜMÜZDEKİ 3 AYLIK SATIŞ BEKLENTİLERİ GEÇEN AYA GÖRE 11,4 AZALMIŞTIR: Perakendecilerin geleceğe yönelik satış beklentileri bir önceki aya göre hızla gerileyerek yeniden olumsuz bir görünüm kazandı. Önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentilerinin istikrar fiyatı Ocak’ta eksi 9,0 puan oldu. Buna göre önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentisi bir önceki aya göre 11,4 puan azalırken, bir önceki yılın aynı ayına göre 5,7 puan arttı.
PERAKENDE RAHATLIĞI EN YÜKSEK MOBİLYA, AYDINLATMA EKİPMANLARI VE İÇ MEKAN KULLANIM İŞLERİNDE ARTTI: Ocak ayında perakende güveni geçen yılın en çok mobilya, aydınlatma ekipmanları ve ev içi kullanım eşyalarında arttı. Artış değeri 9.1 oldu. Dokuma, hazır giyim ve ayakkabı 8.6, elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar 5.5, diğer işler (akaryakıt istasyonu, eczane, parfümeri, hırdavatçı, züccaciye, kırtasiye 3.4. Yiyecek, içecek ve tütün işleri 0. Bakkallar, marketler ve birden fazla türden ürün satan büyük mağazalar 0,4 ve motorlu taşıtlar -2,3 idi.
PERAKENDE GÜVENİ EN ÇOK BATI MARMARA BÖLGESİNDE ARTTI: Bölgeler itibarıyla perakende güveni, Ocak 2023’te bir önceki yılın aynı dönemine göre Batı Marmara’da 15,2 puan, Batı Anadolu’da 12,9 puan, Doğu Marmara’da 7,1 puan ve Batı Karadeniz’de 3,8 puan ile ortalamanın üzerinde gerçekleşti. yıl. üzerinde arttı. Değişim Ege’de 1,2, Orta Doğu Anadolu’da 0,4, Kuzeydoğu Anadolu’da 0,3, İç Anadolu’da -4,4, Akdeniz’de -1,6, Güneydoğu Anadolu’da -2,8 ve Doğu Karadeniz’de -5,6 oldu.
ANKETE KATILANLARIN YÜZDE 47’Sİ İŞLERİNDE AZALMA BELİRTMİŞTİR: Çalışmaların durumuna ilişkin değerlendirmeler bir önceki aya göre yumuşadı ancak olumsuz görünüm korunuyor. Bir önceki yılın birebir cirolarına göre işlerin durumuna ilişkin değerlendirmeler 2023 Ocak ayında -43,1 puan değerini aldı. Ocak 2023’te ZİRVE anketine katılanların sadece yüzde 5,5’i geçen yılın aynı dönemine göre işlerinde artış olurken, yüzde 47’si işlerinde düşüş bildirdi.
İŞLERİNDE ÖNÜMÜZDEKİ 3 AYDA BEKLENENLERİN ORANI 7.6:TEPE araştırmasına katılan ve son 3 ayda iş durumunun iyiye gittiğini belirten perakendecilerin oranı 2023 Ocak’ta yüzde 5,7’ye geriledi. Önümüzdeki 3 ayda işlerinde düzelme bekleyenlerin oranı yüzde 7,6 oldu.
PERAKENDECİLERİN YÜZDE 96,6’SI FİYATLARDA ARTIŞ BEKLİYOR:Bir önceki aya göre önümüzdeki 3 ay için satış fiyatlarında artış bekleyen perakendecilerin oranı yüzde 96,6 oldu.